USC – Urząd Stanu Cywilnego
Urzędy Stanu Cywilnego
Urząd Stanu Cywilnego w Katowicach mieści się w nowym miejscu – przy placu Wolności 12a.
Kierownictwo USC Katowice:
- Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego Mirosław Kańtor
- Zastępca Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego Teresa Pudo
- Zastępca Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego Barbara Kurzeja
Do zakresu działania Urzędu Stanu Cywilnego należy, w szczególności:
I. ZADANIA WŁASNE
- Planowanie i realizacja wydatków budżetowych na nagrody dla Jubilatów z okazji 100 i dalszych rocznic urodzin oraz 50-tej, 60-tej, 65-tej i 70- tej rocznicy ślubu.
- Opracowanie zarządzeń Prezydenta, zarządzeń wewnętrznych Prezydenta, uchwał Rady w zakresie działania Urzędu Stanu Cywilnego.
II. ZADANIA ZLECONE
- Sporządzanieaktów urodzeń.
- Sporządzanie aktów małżeństw.
- Sporządzanie aktów zgonów, w tym aktów zgonów osób o nieustalonej tożsamości.
- Przenoszenie treści zagranicznego dokumentu do rejestru stanu cywilnego.
- Rejestrowanie w rejestrze stanu cywilnego urodzenia albo zgonu, które nastąpiły poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej i nie zostały tam zarejestrowane oraz rejestracji urodzenia, zawarcia małżeństwa albo zgonu, które nastąpiły poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli w państwie urodzenia, zawarcia małżeństwa albo zgonu nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego.
- Realizacja wniosków dotyczących odtworzenia treści aktu stanu cywilnego w razie zaginięcia, zniszczenia całości lub części księgi, jak również wówczas, gdy USC nie posiada księgi.
- Prowadzenie postępowań administracyjnych i dowodowych w zakresie kompetencji USC.
- Prowadzenie akt zbiorowych do sporządzanych aktów urodzeń, małżeństw i zgonów.
- Wydawanie odpisów aktu stanu cywilnego z rejestru stanu cywilnego.
- Wydawanie zaświadczeń z rejestru stanu cywilnego o stanie cywilnym.
- Sporządzanie wzmianek dodatkowych w aktach małżeństw, w przypadku rejestracji zgonu osoby pozostającej w związku małżeńskim.
- Przyjmowanie oświadczeń o uznaniu ojcostwa, prowadzenie rejestru uznań oraz wydawanie zaświadczeń z rejestru uznań.
- Przyjmowanie oświadczeń o zmianie nazwiska pierwszego wspólnego dziecka pochodzącego z małżeństwa.
- Przyjmowanie oświadczeń o zmianie imienia (imion) do 6 m-cy od dnia sporządzenia aktu urodzenia.
- Przyjmowanie oświadczeń o powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa.
- Przyjmowanie oświadczeń o nadaniu dziecku nazwiska jakie nosi lub nosiłoby wspólne dziecko małżonków.
- Wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem ustawowego terminu wyczekiwania.
- Wydawanie zaświadczeń stwierdzających, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo za granicą.
- Wydawanie zaświadczeń stwierdzających zdolność prawną do zawarcia małżeństwa wyznaniowego ze skutkiem cywilnym.
- Wydawanie formularzy zaświadczeń stwierdzających, że oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński zostały złożone w obecności duchownego.
- Zamieszczanie przypisków przy innych aktach stanu cywilnego dotyczących tej samej osoby.
- Występowanie w związku ze sporządzeniem aktu urodzenia do ministra właściwego ds. wewnętrznych o nadanie numeru PESEL dla urodzonych w kraju dzieci obywateli polskich oraz dzieci cudzoziemców trwale związanych z Polską, a także występowanie o zmianę numeru PESEL.
- Współdziałanie z właściwymi organami w zakresie przekazywania dokumentów tożsamości osób zmarłych.
- Wysyłanie zleceń do innych organów w związku z rejestracją zdarzeń stanu cywilnego.
- Rejestracja, weryfikacja, aktualizacja oraz usuwanie danych w rejestrze PESEL.
- Prowadzenie korespondencji z polskimi konsulatami oraz obcymi placówkami konsularnymi.
- Unieważnianie aktów stanu cywilnego.
- Wydawanie wielojęzycznych standardowych formularzy (tzw. tłumaczenia pomocnicze) na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 2016/1191.
- Wydawanie zaświadczeń o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby.
- Sporządzanie i dołączanie wzmianek dodatkowych do aktów stanu cywilnego w wyniku uzupełnienia, sprostowania aktu stanu cywilnego oraz na podstawie dokumentów zagranicznych nie wymagających uznania.
- Uznawanie orzeczeń sądu państwa obcego lub rozstrzygnięć innego organu obcego na podstawie przepisów prawa Unii Europejskiej, dwustronnych i wielostronnych umów międzynarodowych, ustawy Kodeks postępowania cywilnego, w tym sporządzanie i dołączanie wzmianek dodatkowych w aktach stanu cywilnego.
- Unieważnianie wzmianki dodatkowej, dołączonej do niewłaściwego aktu stanu cywilnego lub błędnie sporządzonej z przyczyn technicznych lub w wyniku niewłaściwego zastosowania funkcjonalności rejestru stany cywilnego.
- Wykonywanie postanowień wynikających z umów międzynarodowych, konwencji, rozporządzeń Rady UE w zakresie sporządzonych aktów stanu cywilnego.
- Wydawanie kserokopii dokumentów z akt zbiorowych.
- Współpraca z Archiwum Państwowym w Katowicach w zakresie przekazywania ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorowych podlegających przekazaniu zgodnie z obowiązującymi przepisami.
III. ZADANIA Z ZAKRESU ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ
- Przyjmowanie wniosków i prowadzenie postępowań w sprawie zmiany imienia i nazwiska.
- Wydawanie decyzji administracyjnych, postanowień w sprawie zmiany imienia i nazwiska.
- Prowadzenie korespondencji z polskimi konsulatami w zakresie realizowanych spraw.
- Aktualizacja danych w rejestrze PESEL na podstawie wydanych decyzji o zmianie imienia i nazwiska.
- Przekazywanie decyzji o zmianie imienia i nazwiska właściwym kierownikom USC.




Opinie (10) DODAJ
Bardzo miła i pomocna obsługa.
Dzień dobry,
Przecudowne Panie. W sprawie niecierpiącej zwłoki wykazały niesamowite zrozumienie.
Bardzo im za to dziękuję.
Zostałam bardzo miłe obsłużona, wszystkie Panie uśmiechnięte i pomocne, oby wszyscy trafiali na takich ludzi.
Co byś zmienił w firmie?
Niczego bym nie zmieniała. Pełny profesjonalizm, zero stresu. Same pozytywy.
Bardzo kompetentne, uprzejme i przyjazne traktowanie interesentow.
Pracownica USC pomogla mi droga telefoniczna i mailowa przygotowac sie do wizyty w urzedzie. Chodzilo o rejestracje dokumentow zagranicznych.
Dzieki przygotowaniu wszystko poszlo szybko i sprawnie. Rowniez pracownicy archiwum zalatwiaja sprawy kompetentnie i uprzejme. Jestem im bardzo wdzieczna i dziekuje serdecznie.
Co byś zmienił w firmie?
Nie ma potrzeby zmian.
Jeszczcze nie zdazylo mi sie spotkac z tak mila i profesjonalna obsluga. Dziekuje USC w Katowicach za swoja rzetelnosc i poswiecenie
Co byś zmienił w firmie?
Nic! Oby tak dalej
Takich urzędników jak Pani Kierownik U.S.C. w Katowicach nam potrzeba. Błyskawiczne, profesjonalne załatwienie sprawy pozostanie w mojej wdzięcznej pamięci. Do tego sympatycznie i ze zrozumieniem klienta. Oby wszyscy urzędnicy byli tacy.
Wysoki profesionalizm, przemiła obsługa – naprawdę polecam bez wachania!
Tak przemiła obsługa , pani, która załatwiała moją sprawę była bardzo profesjonalna, poinformowała mnie bardzo dokładnie o tym jak powinnam przygotować dokumenty. Miła, uprzejma, cierpliwa, bardzo dokładnie odpowiadała na wszystkie pytania.
Wszytsko tak jak powinno byc. poelcam